Od Vardara pa do Triglava
Page 3 of 9
Page 3 of 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Re: Od Vardara pa do Triglava
Mit o tome da su „svi imali posao“ – laž ili istina?
Veliki mit o punoj zaposlenosti u Titovoj Jugoslaviji je ujedno i velika laž. Nakon što je Tito, nakon 20 godina države-logora, otvorio sredinom 1960-ih granice, stotine tisuća ljudi, pa čak i preko milijun ljudi odmah je pobjeglo na Zapad tražeći posao što je značajno smanjilo nezaposlenost. Ipak, ta nezaposlenost u Jugoslaviji je uvijek iznosila 9-13%, dok je 1980-ih narasla na 15-16%. Ali o tome se moralo šutjeti jer svaka priča ili prigovor je bio put za Goli otok.
No nezaposlenost je jako varirala među republikama. Tako je u Sloveniji bila na razini tzv. prirodne nezaposlenosti, oko 4-5%, u Hrvatskoj se uglavnom kretala između 8 i 9%, dok je na Kosovu dosizala nevjerojatnih 57%, a u Bosni i Hercegovini se nakon 1983. nije spuštala ispod 20%!
Nekoliko konkretnih brojki: u Hrvatskoj je službena nezaposlenost 1988. iznosila razmjerno niskih 8,5%, a dvije godine kasnije, u posljednjoj godini prije rata, 8,6%. U Sloveniji je te godine iznosila, opet po podacima SFRJ, 4,8%, a u Srbiji oko 16,8%, dok je u BiH dosezala 20,6%. To su brojke koje je Susan Woodward iznijela u svojoj knjizi „Politička ekonomija Jugoslavije od 1945-1990“, bazirane na statističkom godišnjaku Jugoslavije.
Ali i tu se krije velika prevara, jer autorica dokazuje da je pored 268.000 nezaposlenih 1968. godine ( već je milijun radno sposobnih građana iz Jugoslavije otišlo na Zapad! ), bilo i 135.000 ljudi koji su tražili posao, ali nisu bili na registrirani na Zavodu za nezaposlene. Do sredine osamdesetih, broj službeno nezaposlenih se popeo na preko milijun, a uz to je postojalo još oko 400.000 osoba koje nisu bile zavedene na zavodu. Da stvar bude još gora, latentna nezaposlenost u poljoprivredi je iznosila nevjerojatnih 1.400.000 ljudi, jer je Jugoslavija članove obitelji seljaka vodila pod zaposlene!
Sljedeći problem su bila izmišljena radna mjesta da bi se postigla veća zaposlenost, Socijalistička industrija je izmišljala radna mjesta da bi „svi bili zaposleni“. To je bilo u svim segmentima privrede, tako da su komunistički mastodonti zapošljavali tisuće ljudi koji su imali manju efikasnost rada nego što imaju slične tvornice danas. Dok se u privredi situacija danas promijenila i djeluje efikasnije i racionalnije, sličan obrazac ponašanja imamo i danas u birokraciji i državnom sektoru u općinama, agencijama, ministarstvima, zavodima, udrugama koji se može nazvati – socijalističko uhljebljivanje.
Veliki mit o punoj zaposlenosti u Titovoj Jugoslaviji je ujedno i velika laž. Nakon što je Tito, nakon 20 godina države-logora, otvorio sredinom 1960-ih granice, stotine tisuća ljudi, pa čak i preko milijun ljudi odmah je pobjeglo na Zapad tražeći posao što je značajno smanjilo nezaposlenost. Ipak, ta nezaposlenost u Jugoslaviji je uvijek iznosila 9-13%, dok je 1980-ih narasla na 15-16%. Ali o tome se moralo šutjeti jer svaka priča ili prigovor je bio put za Goli otok.
No nezaposlenost je jako varirala među republikama. Tako je u Sloveniji bila na razini tzv. prirodne nezaposlenosti, oko 4-5%, u Hrvatskoj se uglavnom kretala između 8 i 9%, dok je na Kosovu dosizala nevjerojatnih 57%, a u Bosni i Hercegovini se nakon 1983. nije spuštala ispod 20%!
Nekoliko konkretnih brojki: u Hrvatskoj je službena nezaposlenost 1988. iznosila razmjerno niskih 8,5%, a dvije godine kasnije, u posljednjoj godini prije rata, 8,6%. U Sloveniji je te godine iznosila, opet po podacima SFRJ, 4,8%, a u Srbiji oko 16,8%, dok je u BiH dosezala 20,6%. To su brojke koje je Susan Woodward iznijela u svojoj knjizi „Politička ekonomija Jugoslavije od 1945-1990“, bazirane na statističkom godišnjaku Jugoslavije.
Ali i tu se krije velika prevara, jer autorica dokazuje da je pored 268.000 nezaposlenih 1968. godine ( već je milijun radno sposobnih građana iz Jugoslavije otišlo na Zapad! ), bilo i 135.000 ljudi koji su tražili posao, ali nisu bili na registrirani na Zavodu za nezaposlene. Do sredine osamdesetih, broj službeno nezaposlenih se popeo na preko milijun, a uz to je postojalo još oko 400.000 osoba koje nisu bile zavedene na zavodu. Da stvar bude još gora, latentna nezaposlenost u poljoprivredi je iznosila nevjerojatnih 1.400.000 ljudi, jer je Jugoslavija članove obitelji seljaka vodila pod zaposlene!
Sljedeći problem su bila izmišljena radna mjesta da bi se postigla veća zaposlenost, Socijalistička industrija je izmišljala radna mjesta da bi „svi bili zaposleni“. To je bilo u svim segmentima privrede, tako da su komunistički mastodonti zapošljavali tisuće ljudi koji su imali manju efikasnost rada nego što imaju slične tvornice danas. Dok se u privredi situacija danas promijenila i djeluje efikasnije i racionalnije, sličan obrazac ponašanja imamo i danas u birokraciji i državnom sektoru u općinama, agencijama, ministarstvima, zavodima, udrugama koji se može nazvati – socijalističko uhljebljivanje.
Guest- Guest
Re: Od Vardara pa do Triglava
vladimir petrovic pižon poznati nogometas...crvene zvezde..njegov otac slavko i djed alojz hrvati..porijeklom su iz semeljaca blizu đakova....
vuksadinare- Posts : 100240
2015-09-08
Re: Od Vardara pa do Triglava
Ne, to je tvoja "antičardaklijska" ekipa.kaja wrote:maškare?metilda wrote:
_________________
Regoč-
Posts : 35954
2015-08-21
Age : 106
Lokacija: : Doma
Re: Od Vardara pa do Triglava
dragan mance otac ferdinand iz pozege hrvat..legebnda grobara..pizzon,mance,muslin,prosinecki,bobek,mrkusic sve hrvati ikone grobara i delija..
vuksadinare- Posts : 100240
2015-09-08
Re: Od Vardara pa do Triglava
:)Regoč wrote:Ne, to je tvoja "antičardaklijska" ekipa.kaja wrote:maškare?metilda wrote:
Guest- Guest
Re: Od Vardara pa do Triglava
Danas, kao država i kao narod, gubimo osnovnu supstancu: ljude. Sada većinom mladi i obrazovani odlaze, i to zauvijek, a ne s idejom da se vrate, kao gastarbajteri u doba socijalizma. Veliko iseljavanje, ponajviše u Amerike, događalo se i u desetljećima pred Prvi svjetski rat, ali tada je broj stanovnika ipak rastao.
Godine 1945. došle su seljačine iz šuma, napravili puno nepotrebne štete, ali ipak su imali i neke dobre ideje i napravili i puno dobroga u slijedećim desetljećima, pa su se i urbanizirali, među inim.
Onda su godine 1990. došli seljačine s kamenjara (plus iz ustaške emigracije koji su mentalno još živjeli u 1941., plus oni koji su živjeli u gradovima i bili komunjare a ostali seljačine pa su se hitro prestrojili), i nisu donijeli nijednu dobru ideju, a napravili su katastrofalne štete; uništavali tekovine prethodnog perioda a gotovo ništa novo nisu stvorili. Najgore od oba svijeta.
Mi Hrvati smo se pokazali nesposobnima, te je sasvim u redu da kao narod izumremo i da nas zamijene uspješniji. Oni koji isele, dat će dobrodošlu demografsku injekciju uspješnijim narodima. A na ovom prostoru ostat će "mala zemlja za veliki odmor", jedan veliki internacionalni park prirode, s nešto preostalih domorodaca kao dio turističke ponude.
http://pollitika.com/hrvatska-ekonomija-1848-2016-samostalna-drzava-donijela-je-vrhunac-neuspjeha
Godine 1945. došle su seljačine iz šuma, napravili puno nepotrebne štete, ali ipak su imali i neke dobre ideje i napravili i puno dobroga u slijedećim desetljećima, pa su se i urbanizirali, među inim.
Onda su godine 1990. došli seljačine s kamenjara (plus iz ustaške emigracije koji su mentalno još živjeli u 1941., plus oni koji su živjeli u gradovima i bili komunjare a ostali seljačine pa su se hitro prestrojili), i nisu donijeli nijednu dobru ideju, a napravili su katastrofalne štete; uništavali tekovine prethodnog perioda a gotovo ništa novo nisu stvorili. Najgore od oba svijeta.
Mi Hrvati smo se pokazali nesposobnima, te je sasvim u redu da kao narod izumremo i da nas zamijene uspješniji. Oni koji isele, dat će dobrodošlu demografsku injekciju uspješnijim narodima. A na ovom prostoru ostat će "mala zemlja za veliki odmor", jedan veliki internacionalni park prirode, s nešto preostalih domorodaca kao dio turističke ponude.
http://pollitika.com/hrvatska-ekonomija-1848-2016-samostalna-drzava-donijela-je-vrhunac-neuspjeha
_________________
Iduća dva tjedna su ključna
mutava baštarda- Posts : 21037
2015-09-14
Re: Od Vardara pa do Triglava
Regoč wrote:Ne, to je tvoja "antičardaklijska" ekipa.kaja wrote:maškare?metilda wrote:
balansa mora biti..budale na jednoj strani budale na drugoj....sveukupno nacionanalna nirvana..
Guest- Guest
Re: Od Vardara pa do Triglava
Drugovi sa raznih ORA...Regoč wrote:Ne, to je tvoja "antičardaklijska" ekipa.kaja wrote:maškare?metilda wrote:
Trinity-
Posts : 12923
2014-04-17
Re: Od Vardara pa do Triglava
jedan zanimljivost iz ne tako daleke prošlosti, i pol pot je bio u hr na radnoj akciji...Triny wrote:Drugovi sa raznih ORA...Regoč wrote:Ne, to je tvoja "antičardaklijska" ekipa.kaja wrote:maškare?metilda wrote:
_________________
Iduća dva tjedna su ključna
mutava baštarda- Posts : 21037
2015-09-14
Re: Od Vardara pa do Triglava
metilda wrote:"Prije je bilo bolje" - bajka koja je prerasla u mit
Nema dana a da ne čujemo – bilo putem medija, od prijatelja, susjeda, prolaznika na ulici i gdje sve već ne – kako je „nekad sve bilo bolje“. I traje to već nekih 20-ak godina unatrag.
Ta isprazna i stupidna fraza, olinjala floskula koja se uglavnom lakonski i bez razmišljanja izgovara poput mantre pa joj nikakvoga dokaza ne treba, dakako, nema nikakvoga pokrića, logike i rezona, ali toliko se odomaćila da već odavno nitko niti ne postavlja pitanje „KAD“ (odnosno, na koje se to razdoblje misli). Po nekom automatizmu, zdravo za gotovo se prihvaća kako se to „NEKAD“ odnosi upravo na razdoblje vladavine KPJ/SKJ i bivšu Jugoslaviju (1945-1990.).
Da odmah odgovorimo na pitanje što je svrha ovakvih glupih parola kojima se mažu oči naivcima i onima koji ne razmišljaju svojom glavom.
Naravno, ne dokazati kako je PRIJE stvarno sve bilo bolje (jer to ne može nitko osim možda alkemičara i iluzionista titoističke provenijencije koji uporno grade potemkinova sela zarad svojih vlastitih interesa ili frustracija), nego kako DANAS ne valja ništa.
Danas ništa ne valja. A prije je bilo sve krasno i bajno.
To je po prilici ta crno-bijela slika svijeta koja nam se nameće. I nju bez razmišljanja i nekritički prihvaćaju samo jako naivni ili priglupi ljudi.
Pa da zavirimo nakratko u taj „socijalistički raj“, to „zlatno doba socijalizma“ i podsjetimo jugo-nostalgičare, frustrirane titoiste i prodavače magle kako nam je uistinu bilo?
Dokumentarni film Branka Lentića, „Zagreb bijeli grad“snimljen je u našoj metropoli 1969. godine (dakle, u „zlatno doba socijalizma“) i na najbolji način kazuje kakav je standard građana tada bio i kako se živjelo u prljavom i zapuštenom Zagrebu prepunom blata, smeća i sirotinje.
Mislite li da je ovo pretjerivanje, izvolite ga pogledat;
(nadam se da ste ga pogledali u prethodnom postu - opaska metilda)
Film je 14. rujna 2015. godine prikazan na HTV 3. i malo bolje pogledati oko sebe kako Zagreb izgleda danas.
Majstor dokumentarnog filma Lentić, napravi je izuzetan film – dokument vremena koji je u svakom slučaju vrijedan pažnje. Zagrebačka sirotinja žali se na „drugove i drugarice“ (jugooficire, državne dužnosnike i pripadnike višeg sloja) koji s terasa i prozora svojih višekatnica na njihove udžerice bacaju otpad (konzerve, papir, povrće) i to se događa usred grada (današnja ulica Grada Vukovara – nekad Moskovska).
Zagreb je (izuzimajući užu gradsku jezgru) bio prljav, neuredan („jako zmazan“) i u tomu su svi građani koji su intervjuirani bili jednoglasni, gradski prijevoz funkcionira po redu vožnje „jedino kad sja sunce“ (kako reče jedna gospođa), iz zgrada ljudi izlaze i čekaju u redu za vodu na uličnim hidrantima (jer u veliki broj njih nije uveden vodovod), kanalizacije također nema u mnogim ulicama, ulice koje se popravljaju stoje godinama raskopane, grad je pun sirotinje i čak je i među uličnim čistačima jaka konkurencija...i oni plaćaju porez državi i moraju imati pismenu dozvolu za rad.
Kad se tako jadno živjelo u metropoli, kako li je tek bilo na periferiji i u provinciji – odnosno, u ostatku Hrvatske?
„Imali smo besplatno školstvo“ – LAŽ.
Roditelji su djeci kupovali knjige, nove ili polovne (ako su ih imali sreću pronaći na vrijeme), a plaćali su i sve drugo – od kuta (ili „radnih mantila“) koje su đaci nosili u školi, do pionirskih marama, ekskurzija (Jasenovac ili „stazama revolucije“ bile su obvezne destinacije unaprijed određene školskim programima i sukladno direktivama „odozgo“) i „Dečjih novina“ (izdanje Gornji Milanovac, Srbija) namijenjenih indoktrinaciji od malih nogu (sa stripovima „Mirka i Slavka“, „Boška Buhe“, „Sirogojna“ i drugih partizanskih „junaka“ dječjeg uzrasta koji su „slagali Švabe kao snoplje“ i „neustrašivo jurišali“ uz poklik „Smrt fašizmu“)...
Imali smo besplatno zdravstvo – LAŽ.
Sve su to „radni ljudi i građani“ itekako debelo plaćali preko poreza i razno-raznih „doprinosa“, samo što nisu znali kud njihova lova ide i nisu ništa smjeli pitati. Usput, osnovna zdravstvena zaštita temeljila se na aspirinu i jodu (penicilin samo ako i kad se mora), a jedne te iste igle za injekcije korištene su mjesecima – prokuhavalo ih se u običnoj vodi (u „sterilizatorima“) i koristilo tako dugo dok skroz-naskroz ne otupe. Uz to, pojave podmićivanja doktora bile su svakodnevna i uobičajena praksa – njima se nosilo sve što se moglo, od prasića, pilića i suhomesnatih prerađevina do novca, naročito kad je bila u pitanju neka teža operacija člana obitelji ili borba za bolnički krevet i to je bila „javna tajna“, odnosno, opće poznata stvar, tako da je „socijalistički trudbenik“ u konačnici itekako masno plaćao „besplatno zdravstvo“ u svome „socijalističkom raju“.
Kad god je komu od komunističkih moćnika palo napamet, uvodio se novi porez, bilo za „nerazvijene republike i pokrajine“ (u slučaju elementarnih nepogoda i sl.), a raju se gulilo i preko raznih „narodnih zajmova“ državi – koji, naravno, nikad nisu vraćani građanima. Lova je obično netragom nestajala.
Po kuloarima kružili su „antidržavni“ pamfleti, poput ovoga koji je pojašnjavao „dijalektiku jugoslavenskog socijalizma“:
„Nitko ništa ne radi, a proizvodnja raste,
Proizvodnja raste, a nigdje ničeg nema,
Nigdje ničeg nema, a svi dobro žive,
Svi dobro žive, a svi su protiv,
Svi su protiv, a svi glasaju 'ZA'“
Omiljena izreka bila je „snađi se druže“, motivacija za obrazovanje sadržana u paroli: „Uči sine, da ne moraš raditi“, kad je trebalo naći posao, najčešće se (kao i danas) pitalo: „Imaš li koga...?“, a otići u političku školu (pa još u Kumrovec) bilo je ravno jackpotu (jer to je jedino je to jamčilo izvjesnu budućnost) – dodatna otegotna okolnost za obične smrtnike sastojala se u tomu što su bili unaprijed eliminirani iz ove utrke, jer su dolazili u obzir samo „idejno svjesni“ omladinci i mladi partijski kadrovi.
Svaki istaknutiji član KPJ ili državni dužnosnik imao je vilu (ili barem vikendicu) na moru, u planini, odlazio je redovito na ljetovanje, u lov, oni na nižim razinama vozili su „fiće“, „tristaće“, „spačeke“ a crvena buržoazija u luksuznim automobilima. Povlaštena kasta je poput parazita živjela na račun sirotinje i nemilice trošila uživajući u svim mogućim privilegijama, dok je raja jedva sastavljala kraj s krajem. Preko 80% radnika (iz realnog sektora) živjelo je u bijedi, ali je zato partijska i državna birokracija, oni koji su imali sreće biti u policiji, vojsci ili službama vezanim za državu i Partiju, uživali sve blagodati „socijalističkog raja“.
Nije bilo ni jednog poduzeća koje nije imalo barem 30-40% zaposlenih više nego je trebalo. Osim onih koji su „krali bogu dane“ u tom „socijalističkom raju“ i pojavljivali se na poslu samo povremeno ili točnije, kad im se prohtije, na platnim listama i izmišljenim radnim mjestima „statirali“ su sportaši lokalnih klubova (nogomet, rukomet, košarka itd.), poneki atletičar, boksač, glumac, članovi obitelji i ljubavnice direktora i partijskih dužnosnika, a sve to izdašno se plaćalo, jer nisu to bile obične radničke plaće – kad firmi zapne, uskače država sa „sanacijom“. U stambeni fond izdvajali su svi (što se odbijalo od plaće pri samom obračunu), ali je stanove dobivala uglavnom povlaštena kasta (direktori, partijski kadrovi, državna birokracija, vojska, policija) malobrojni sretnici (iz redova radnika) nakon 20-30 godina rada, a ponekad i „socijalni slučajevi“ (tada najniži društveni sloj) s više djece, kako bi se dokazala „socijalna osjetljivost“ sustava.
Dakle, klasična kupovina „baze“ i socijalnog mira.
Do posla, akademskih titula i bilo kakvog društvenog položaja, jako teško se dolazilo bez Partije. Uz mito i korupciju, nepotizam je bio najrazvijenija devijacija sustava – ali to je vrijedilo samo za povlaštenu klasu, jer obični smrtnici nisu niti bili u prilici koristiti blagodati tog vida društvene deformacije. Moralno-politički podobni intelektualci dobivali su partijske magisterije i doktorate, čitava armija „društveno angažiranih“ (što je bio sinonim za moralno-političku podobnost) novinara, književnika, slikara, glazbenika, glumaca, redatelja, povjesničara, publicista, državnih cenzora i profesionalnih propagandista bila je upregnuta u partijski propagandni stroj i živjela na državnim jaslama, političari su investicije vukli u svoje lokalne sredine – često i one koje nisu imale nikakvoga ekonomskog opravdanja – samo kako bi ojačali vlastiti položaj, narod je bio izložen indoktrinaciji i pranju mozga, pod kontrolom je bilo sve: od javnog djelovanja svakog pojedinca, do pisane riječi, filma, kazališta, književnosti...
Famozni Članak 133. KZ SFRJ sankcionirao je delikt mišljenja ili verbalni delikt (po uzoru na sovjetski model), javno mnijenje odgajao je Agitprop (partijska glasila, filmski „žurnali“, kontrolirana socijalistička literatura, publicistika i kultura, partijski mediji, partijsko školstvo – u partijskoj državi sve je bilo partijsko).
Klasično ispiranje mozga.
Svaka neprilagođenost sustavu, opozicijski stav ili neposluh oštro su kažnjavani, a „narodni neprijatelji“ su bili pod posebnom paskom i s njima se država obračunavala terorom i progonima – od osuda na dugogodišnje robije i tortura, do fizičkih likvidacija.
Ukratko, to je bila ta „sloboda“ koju smo uživali u „zlatno doba socijalizma“.
Sve to, uz ostale troškove koje je crvena buržoazije stvarala svojim hedonističkim životnim navikama i lagodnim životom na visokoj nozi, u konačnici je financirano inozemnim kreditima koji su nemilice podizani s 10, 15, 20 ili više godina odgode dospijeća i kad je to stiglo na naplatu uslijedio je kolaps sustava i države.
O krizi se raspravljalo na zatvorenim političkim forumima već početkom 70-ih godina, no, pravo stanje stvari krilo se i od naroda i od Tita sve do smrti „najvećeg sina naših naroda i narodnosti“.
Jugoslavija tada još uvijek preživljava od doznaka iz inozemstva koje krajem 70-ih iznose oko 7 milijardi dolara (više nego cjelokupni izvoz) i turizma. Dakle, državu uzdržava „neprijateljska emigracija“ (u kojoj su najbrojnije „ustaše“) i „ustaška Hrvatska“ (kao republika s najrazvijenijim turizmom) koju se nemilice „muze“.
No, u drugoj polovici 70-ih dolazi do krize. Obveze po inozemnim kreditima koje rastrošna država nije u stanju servisirati pristižu sve češće. Nestaje nafte i naftnih derivata (uvodi se režim par-nepar u korištenju osobnih automobila), nestanci i restrikcije struje sve su češće (jer se dio te energije izvozi kao kompenzacija za uvoznu robu), javlja se problem grijanja i gradovima i domaćinstvima), deterdženata, kave, jestivog ulja i svih drugih proizvoda koji su se uvozili ili su se za njihovu proizvodnju koristile uvozne komponente. Čekalo se u redovima i za čokolade, banane, a uskoro su uvedeni i bonovi, tako da su obični građani (periodično) mogli dobiti samo propisanu i sasvim određenu količinu tih artikala. Povlaštenu klasu, to, naravno, nije doticalo. Za njih je moralo biti i oni su se do kraja ponašali jednako – bahato i rastrošno.
Jugoslavija je tada bila zadužena u 500 svjetskih banaka i nakon smrti Kardelja (1979.) i Tita (1981.), ona gubi povjerenje SAD-a i drugih zemalja koje postavljaju pitanje vraćanja dugova. Samo mjesec dana poslije smrti Tita savezna Vlada (SIV) devalvira dinar za 30% i od tada nadalje, devalvacije postaju dio svakodnevice, kao i inflacija.
Iste 1981. godine formirana je tzv. Krajgerova komisija (po komunističkom čelniku Borisu Krajgeru) u kojoj je bilo oko 300 političara. Njezina je zadaća bila ispitati stanje u državi, snimiti stanje i predložiti rješenja, ali Komisija je samo konstatirala visoku inflaciju, prekomjerno zaduživanje u inozemstvu, nenadzirane investicije, veću potrošnju od ostvarenog dohotka…Svemoćna Partija nije dopustila dirati u sustav i poduzimati bilo kakve radikalne mjere, kako ne bi dovela u pitanje svoju poziciju.
Nije se znalo čak niti koliki stvarni dug ni komu je sve Jugoslavija dužna.
Milka Planinc (kao predsjednika SIV-a, tj, savezne Vlade) obznanila je 1983. Dugoročni program ekonomske stabilizacije i započela politiku „stezanja remena“, ali prekasno i uz velike otpore Srbije i drugih „nerazvijenih krajeva“ koji su do tada velikim dijelom živjeli na grbači Hrvatske, Slovenije i Vojvodine.
Jugoslavija se tada zadužuje kratkoročnim zajmovima inozemnih povjerilaca i u tom financiranju sudjeluju MMF i konzorcij (od preko stotinu) svjetskih banaka, a u svrhu servisiranja otplata kamata (dok glavnica dugova ostaje netaknuta), ali sve je to kratkog daha i država doživljava ekonomski kolaps. Započinje se s tiskanjem novca – što izaziva galopirajuću inflaciju, rapidno raste broj nezaposlenih, poduzeća masovno propadaju, izvoz je sve manji – a za uvoz nema novca, stndard građana je sve niži...itd., itd, a među republikama sve veće tenzije oko preraspodjele dohotka i financiranja Federacije i „nerazvijenih“ republika i pokrajina.
Put u bankrot bio je neizbježan i on se dogodio čitavo desetljeće prije raspada Jugoslavije.
Danas se pričaju bajke o „socijalističkom čudu“ u Jugoslaviji, o nekim enormnim „stopama privrednog rasta“, ali nepobitna je činjenica da je ona u cijelom razdoblju svoga postojanja (1945-1990.) značajno zaostajala za svim zemljama s kojima se mogla usporediti među tadašnjim kapitalističkim državama u Europi (Italija, Španjolska, Portugal, Grčka), a napredovala je samo u odnosu na zemlje istočnog lagera – i to zahvaljujući podizanju inozemnih kredita na račun budućih naraštaja (što je i bio jedan od glavnih generatora spomenute krize).
Dakle, svi oni koji su (još uvijek) zaneseni bajkama o tomu kako je u Jugi „bilo bolje“, nek se ostave najnovijih ajfona i interneta, presele u udžerice ili stanove bez vode, grijanja i kanalizacije, započnu koristiti poljske klozete, zaborave na kupaone, automobile i blagdansku rastrošnost i nek se (barem ponekad) sjete da su im roditelji, bake i djedovi obične bicikle kupovali na kredit (marke „Pretis“ ili „Rog“), svake druge ili treće godine jedva skucali djeci za sezonsku garderobu (obuća i odjeća se kupovala za 2-3 broja veća, jer se u tu svrhu nije moglo izdvajati za svaku sezonu, dok o kvaliteti i dizajnu iste ne treba trošiti riječi) itd., itd. Bilo je to i vrijeme kad je čak i takva banalna sitnica kao što je toalet papir bila luksuz – i za većinu žitelja „socijalističkog raja“ (izuzimajući povlaštenike sustava) nepoznanica.
„Socijalnu sigurnost“ o kojoj oni pričaju imali su i Albanci u vrijeme Enver Hoxhe – i k tomu nikad nikomu nisu bili dužni ni dolara – pa čisto sumnjam da bi itko od onih koji veličaju jugoslavenski „socijalistički raj“ pristao danas živjeti tim životom.
I da budemo potpuno jasni i po pitanju velike pljačke Hrvatske. Ona je započela pod dirigentskom palicom komunističkih moćnika u vrijeme „Markovićeve privatizacije“ (1989/90. godine), kad su se „drugovi“ (direktori firmi, partijski kadrovi i njihova bratija) već dočepali enormnog bogatstva prije izbijanja rata i uspostave nove vlasti.
Zato i danas „drmaju“ medijskom i javnom scenom u Hrvatskoj.
Filmove Branka Lentića iz tog vremena svakako je korisno pogledati i jako su dobra terapija za razbijanje iluzija koje siju naši prodavači magle...samo zato ne bi li dokazali da u današnjoj Hrvatskoj ne valja ništa i da Hrvati ne zaslužuju vlastitu državu.
Oni koji tako misle, nek slobodno potraže drugu i sretno im bilo. Sumnjam da će za njima ovdje itko liti suze.
Zlatko Pinter
_________________
Regoč-
Posts : 35954
2015-08-21
Age : 106
Lokacija: : Doma
Re: Od Vardara pa do Triglava
Kupovna moć u Hrvatskoj niža nego 1978. Josip Tica, profesor Zagrebačkog ekonomskog fakulteta kaže da su plaće u Hrvatskoj sve veće, a kupovna moć sve manja.metilda wrote:"Prije je bilo bolje" - bajka koja je prerasla u mit
Nema dana a da ne čujemo – bilo putem medija, od prijatelja, susjeda, prolaznika na ulici i gdje sve već ne – kako je „nekad sve bilo bolje“. I traje to već nekih 20-ak godina unatrag.
Ta isprazna i stupidna fraza, olinjala floskula koja se uglavnom lakonski i bez razmišljanja izgovara poput mantre pa joj nikakvoga dokaza ne treba, dakako, nema nikakvoga pokrića, logike i rezona, ali toliko se odomaćila da već odavno nitko niti ne postavlja pitanje „KAD“ (odnosno, na koje se to razdoblje misli). Po nekom automatizmu, zdravo za gotovo se prihvaća kako se to „NEKAD“ odnosi upravo na razdoblje vladavine KPJ/SKJ i bivšu Jugoslaviju (1945-1990.).
Da odmah odgovorimo na pitanje što je svrha ovakvih glupih parola kojima se mažu oči naivcima i onima koji ne razmišljaju svojom glavom.
Naravno, ne dokazati kako je PRIJE stvarno sve bilo bolje (jer to ne može nitko osim možda alkemičara i iluzionista titoističke provenijencije koji uporno grade potemkinova sela zarad svojih vlastitih interesa ili frustracija), nego kako DANAS ne valja ništa.
Danas ništa ne valja. A prije je bilo sve krasno i bajno.
To je po prilici ta crno-bijela slika svijeta koja nam se nameće. I nju bez razmišljanja i nekritički prihvaćaju samo jako naivni ili priglupi ljudi.
Pa da zavirimo nakratko u taj „socijalistički raj“, to „zlatno doba socijalizma“ i podsjetimo jugo-nostalgičare, frustrirane titoiste i prodavače magle kako nam je uistinu bilo?
Dokumentarni film Branka Lentića, „Zagreb bijeli grad“snimljen je u našoj metropoli 1969. godine (dakle, u „zlatno doba socijalizma“) i na najbolji način kazuje kakav je standard građana tada bio i kako se živjelo u prljavom i zapuštenom Zagrebu prepunom blata, smeća i sirotinje.
Mislite li da je ovo pretjerivanje, izvolite ga pogledat;
(nadam se da ste ga pogledali u prethodnom postu - opaska metilda)
Film je 14. rujna 2015. godine prikazan na HTV 3. i malo bolje pogledati oko sebe kako Zagreb izgleda danas.
Majstor dokumentarnog filma Lentić, napravi je izuzetan film – dokument vremena koji je u svakom slučaju vrijedan pažnje. Zagrebačka sirotinja žali se na „drugove i drugarice“ (jugooficire, državne dužnosnike i pripadnike višeg sloja) koji s terasa i prozora svojih višekatnica na njihove udžerice bacaju otpad (konzerve, papir, povrće) i to se događa usred grada (današnja ulica Grada Vukovara – nekad Moskovska).
Zagreb je (izuzimajući užu gradsku jezgru) bio prljav, neuredan („jako zmazan“) i u tomu su svi građani koji su intervjuirani bili jednoglasni, gradski prijevoz funkcionira po redu vožnje „jedino kad sja sunce“ (kako reče jedna gospođa), iz zgrada ljudi izlaze i čekaju u redu za vodu na uličnim hidrantima (jer u veliki broj njih nije uveden vodovod), kanalizacije također nema u mnogim ulicama, ulice koje se popravljaju stoje godinama raskopane, grad je pun sirotinje i čak je i među uličnim čistačima jaka konkurencija...i oni plaćaju porez državi i moraju imati pismenu dozvolu za rad.
Kad se tako jadno živjelo u metropoli, kako li je tek bilo na periferiji i u provinciji – odnosno, u ostatku Hrvatske?
„Imali smo besplatno školstvo“ – LAŽ.
Roditelji su djeci kupovali knjige, nove ili polovne (ako su ih imali sreću pronaći na vrijeme), a plaćali su i sve drugo – od kuta (ili „radnih mantila“) koje su đaci nosili u školi, do pionirskih marama, ekskurzija (Jasenovac ili „stazama revolucije“ bile su obvezne destinacije unaprijed određene školskim programima i sukladno direktivama „odozgo“) i „Dečjih novina“ (izdanje Gornji Milanovac, Srbija) namijenjenih indoktrinaciji od malih nogu (sa stripovima „Mirka i Slavka“, „Boška Buhe“, „Sirogojna“ i drugih partizanskih „junaka“ dječjeg uzrasta koji su „slagali Švabe kao snoplje“ i „neustrašivo jurišali“ uz poklik „Smrt fašizmu“)...
Imali smo besplatno zdravstvo – LAŽ.
Sve su to „radni ljudi i građani“ itekako debelo plaćali preko poreza i razno-raznih „doprinosa“, samo što nisu znali kud njihova lova ide i nisu ništa smjeli pitati. Usput, osnovna zdravstvena zaštita temeljila se na aspirinu i jodu (penicilin samo ako i kad se mora), a jedne te iste igle za injekcije korištene su mjesecima – prokuhavalo ih se u običnoj vodi (u „sterilizatorima“) i koristilo tako dugo dok skroz-naskroz ne otupe. Uz to, pojave podmićivanja doktora bile su svakodnevna i uobičajena praksa – njima se nosilo sve što se moglo, od prasića, pilića i suhomesnatih prerađevina do novca, naročito kad je bila u pitanju neka teža operacija člana obitelji ili borba za bolnički krevet i to je bila „javna tajna“, odnosno, opće poznata stvar, tako da je „socijalistički trudbenik“ u konačnici itekako masno plaćao „besplatno zdravstvo“ u svome „socijalističkom raju“.
Kad god je komu od komunističkih moćnika palo napamet, uvodio se novi porez, bilo za „nerazvijene republike i pokrajine“ (u slučaju elementarnih nepogoda i sl.), a raju se gulilo i preko raznih „narodnih zajmova“ državi – koji, naravno, nikad nisu vraćani građanima. Lova je obično netragom nestajala.
Po kuloarima kružili su „antidržavni“ pamfleti, poput ovoga koji je pojašnjavao „dijalektiku jugoslavenskog socijalizma“:
„Nitko ništa ne radi, a proizvodnja raste,
Proizvodnja raste, a nigdje ničeg nema,
Nigdje ničeg nema, a svi dobro žive,
Svi dobro žive, a svi su protiv,
Svi su protiv, a svi glasaju 'ZA'“
Omiljena izreka bila je „snađi se druže“, motivacija za obrazovanje sadržana u paroli: „Uči sine, da ne moraš raditi“, kad je trebalo naći posao, najčešće se (kao i danas) pitalo: „Imaš li koga...?“, a otići u političku školu (pa još u Kumrovec) bilo je ravno jackpotu (jer to je jedino je to jamčilo izvjesnu budućnost) – dodatna otegotna okolnost za obične smrtnike sastojala se u tomu što su bili unaprijed eliminirani iz ove utrke, jer su dolazili u obzir samo „idejno svjesni“ omladinci i mladi partijski kadrovi.
Svaki istaknutiji član KPJ ili državni dužnosnik imao je vilu (ili barem vikendicu) na moru, u planini, odlazio je redovito na ljetovanje, u lov, oni na nižim razinama vozili su „fiće“, „tristaće“, „spačeke“ a crvena buržoazija u luksuznim automobilima. Povlaštena kasta je poput parazita živjela na račun sirotinje i nemilice trošila uživajući u svim mogućim privilegijama, dok je raja jedva sastavljala kraj s krajem. Preko 80% radnika (iz realnog sektora) živjelo je u bijedi, ali je zato partijska i državna birokracija, oni koji su imali sreće biti u policiji, vojsci ili službama vezanim za državu i Partiju, uživali sve blagodati „socijalističkog raja“.
Nije bilo ni jednog poduzeća koje nije imalo barem 30-40% zaposlenih više nego je trebalo. Osim onih koji su „krali bogu dane“ u tom „socijalističkom raju“ i pojavljivali se na poslu samo povremeno ili točnije, kad im se prohtije, na platnim listama i izmišljenim radnim mjestima „statirali“ su sportaši lokalnih klubova (nogomet, rukomet, košarka itd.), poneki atletičar, boksač, glumac, članovi obitelji i ljubavnice direktora i partijskih dužnosnika, a sve to izdašno se plaćalo, jer nisu to bile obične radničke plaće – kad firmi zapne, uskače država sa „sanacijom“. U stambeni fond izdvajali su svi (što se odbijalo od plaće pri samom obračunu), ali je stanove dobivala uglavnom povlaštena kasta (direktori, partijski kadrovi, državna birokracija, vojska, policija) malobrojni sretnici (iz redova radnika) nakon 20-30 godina rada, a ponekad i „socijalni slučajevi“ (tada najniži društveni sloj) s više djece, kako bi se dokazala „socijalna osjetljivost“ sustava.
Dakle, klasična kupovina „baze“ i socijalnog mira.
Do posla, akademskih titula i bilo kakvog društvenog položaja, jako teško se dolazilo bez Partije. Uz mito i korupciju, nepotizam je bio najrazvijenija devijacija sustava – ali to je vrijedilo samo za povlaštenu klasu, jer obični smrtnici nisu niti bili u prilici koristiti blagodati tog vida društvene deformacije. Moralno-politički podobni intelektualci dobivali su partijske magisterije i doktorate, čitava armija „društveno angažiranih“ (što je bio sinonim za moralno-političku podobnost) novinara, književnika, slikara, glazbenika, glumaca, redatelja, povjesničara, publicista, državnih cenzora i profesionalnih propagandista bila je upregnuta u partijski propagandni stroj i živjela na državnim jaslama, političari su investicije vukli u svoje lokalne sredine – često i one koje nisu imale nikakvoga ekonomskog opravdanja – samo kako bi ojačali vlastiti položaj, narod je bio izložen indoktrinaciji i pranju mozga, pod kontrolom je bilo sve: od javnog djelovanja svakog pojedinca, do pisane riječi, filma, kazališta, književnosti...
Famozni Članak 133. KZ SFRJ sankcionirao je delikt mišljenja ili verbalni delikt (po uzoru na sovjetski model), javno mnijenje odgajao je Agitprop (partijska glasila, filmski „žurnali“, kontrolirana socijalistička literatura, publicistika i kultura, partijski mediji, partijsko školstvo – u partijskoj državi sve je bilo partijsko).
Klasično ispiranje mozga.
Svaka neprilagođenost sustavu, opozicijski stav ili neposluh oštro su kažnjavani, a „narodni neprijatelji“ su bili pod posebnom paskom i s njima se država obračunavala terorom i progonima – od osuda na dugogodišnje robije i tortura, do fizičkih likvidacija.
Ukratko, to je bila ta „sloboda“ koju smo uživali u „zlatno doba socijalizma“.
Sve to, uz ostale troškove koje je crvena buržoazije stvarala svojim hedonističkim životnim navikama i lagodnim životom na visokoj nozi, u konačnici je financirano inozemnim kreditima koji su nemilice podizani s 10, 15, 20 ili više godina odgode dospijeća i kad je to stiglo na naplatu uslijedio je kolaps sustava i države.
O krizi se raspravljalo na zatvorenim političkim forumima već početkom 70-ih godina, no, pravo stanje stvari krilo se i od naroda i od Tita sve do smrti „najvećeg sina naših naroda i narodnosti“.
Jugoslavija tada još uvijek preživljava od doznaka iz inozemstva koje krajem 70-ih iznose oko 7 milijardi dolara (više nego cjelokupni izvoz) i turizma. Dakle, državu uzdržava „neprijateljska emigracija“ (u kojoj su najbrojnije „ustaše“) i „ustaška Hrvatska“ (kao republika s najrazvijenijim turizmom) koju se nemilice „muze“.
No, u drugoj polovici 70-ih dolazi do krize. Obveze po inozemnim kreditima koje rastrošna država nije u stanju servisirati pristižu sve češće. Nestaje nafte i naftnih derivata (uvodi se režim par-nepar u korištenju osobnih automobila), nestanci i restrikcije struje sve su češće (jer se dio te energije izvozi kao kompenzacija za uvoznu robu), javlja se problem grijanja i gradovima i domaćinstvima), deterdženata, kave, jestivog ulja i svih drugih proizvoda koji su se uvozili ili su se za njihovu proizvodnju koristile uvozne komponente. Čekalo se u redovima i za čokolade, banane, a uskoro su uvedeni i bonovi, tako da su obični građani (periodično) mogli dobiti samo propisanu i sasvim određenu količinu tih artikala. Povlaštenu klasu, to, naravno, nije doticalo. Za njih je moralo biti i oni su se do kraja ponašali jednako – bahato i rastrošno.
Jugoslavija je tada bila zadužena u 500 svjetskih banaka i nakon smrti Kardelja (1979.) i Tita (1981.), ona gubi povjerenje SAD-a i drugih zemalja koje postavljaju pitanje vraćanja dugova. Samo mjesec dana poslije smrti Tita savezna Vlada (SIV) devalvira dinar za 30% i od tada nadalje, devalvacije postaju dio svakodnevice, kao i inflacija.
Iste 1981. godine formirana je tzv. Krajgerova komisija (po komunističkom čelniku Borisu Krajgeru) u kojoj je bilo oko 300 političara. Njezina je zadaća bila ispitati stanje u državi, snimiti stanje i predložiti rješenja, ali Komisija je samo konstatirala visoku inflaciju, prekomjerno zaduživanje u inozemstvu, nenadzirane investicije, veću potrošnju od ostvarenog dohotka…Svemoćna Partija nije dopustila dirati u sustav i poduzimati bilo kakve radikalne mjere, kako ne bi dovela u pitanje svoju poziciju.
Nije se znalo čak niti koliki stvarni dug ni komu je sve Jugoslavija dužna.
Milka Planinc (kao predsjednika SIV-a, tj, savezne Vlade) obznanila je 1983. Dugoročni program ekonomske stabilizacije i započela politiku „stezanja remena“, ali prekasno i uz velike otpore Srbije i drugih „nerazvijenih krajeva“ koji su do tada velikim dijelom živjeli na grbači Hrvatske, Slovenije i Vojvodine.
Jugoslavija se tada zadužuje kratkoročnim zajmovima inozemnih povjerilaca i u tom financiranju sudjeluju MMF i konzorcij (od preko stotinu) svjetskih banaka, a u svrhu servisiranja otplata kamata (dok glavnica dugova ostaje netaknuta), ali sve je to kratkog daha i država doživljava ekonomski kolaps. Započinje se s tiskanjem novca – što izaziva galopirajuću inflaciju, rapidno raste broj nezaposlenih, poduzeća masovno propadaju, izvoz je sve manji – a za uvoz nema novca, stndard građana je sve niži...itd., itd, a među republikama sve veće tenzije oko preraspodjele dohotka i financiranja Federacije i „nerazvijenih“ republika i pokrajina.
Put u bankrot bio je neizbježan i on se dogodio čitavo desetljeće prije raspada Jugoslavije.
Danas se pričaju bajke o „socijalističkom čudu“ u Jugoslaviji, o nekim enormnim „stopama privrednog rasta“, ali nepobitna je činjenica da je ona u cijelom razdoblju svoga postojanja (1945-1990.) značajno zaostajala za svim zemljama s kojima se mogla usporediti među tadašnjim kapitalističkim državama u Europi (Italija, Španjolska, Portugal, Grčka), a napredovala je samo u odnosu na zemlje istočnog lagera – i to zahvaljujući podizanju inozemnih kredita na račun budućih naraštaja (što je i bio jedan od glavnih generatora spomenute krize).
Dakle, svi oni koji su (još uvijek) zaneseni bajkama o tomu kako je u Jugi „bilo bolje“, nek se ostave najnovijih ajfona i interneta, presele u udžerice ili stanove bez vode, grijanja i kanalizacije, započnu koristiti poljske klozete, zaborave na kupaone, automobile i blagdansku rastrošnost i nek se (barem ponekad) sjete da su im roditelji, bake i djedovi obične bicikle kupovali na kredit (marke „Pretis“ ili „Rog“), svake druge ili treće godine jedva skucali djeci za sezonsku garderobu (obuća i odjeća se kupovala za 2-3 broja veća, jer se u tu svrhu nije moglo izdvajati za svaku sezonu, dok o kvaliteti i dizajnu iste ne treba trošiti riječi) itd., itd. Bilo je to i vrijeme kad je čak i takva banalna sitnica kao što je toalet papir bila luksuz – i za većinu žitelja „socijalističkog raja“ (izuzimajući povlaštenike sustava) nepoznanica.
„Socijalnu sigurnost“ o kojoj oni pričaju imali su i Albanci u vrijeme Enver Hoxhe – i k tomu nikad nikomu nisu bili dužni ni dolara – pa čisto sumnjam da bi itko od onih koji veličaju jugoslavenski „socijalistički raj“ pristao danas živjeti tim životom.
I da budemo potpuno jasni i po pitanju velike pljačke Hrvatske. Ona je započela pod dirigentskom palicom komunističkih moćnika u vrijeme „Markovićeve privatizacije“ (1989/90. godine), kad su se „drugovi“ (direktori firmi, partijski kadrovi i njihova bratija) već dočepali enormnog bogatstva prije izbijanja rata i uspostave nove vlasti.
Zato i danas „drmaju“ medijskom i javnom scenom u Hrvatskoj.
Filmove Branka Lentića iz tog vremena svakako je korisno pogledati i jako su dobra terapija za razbijanje iluzija koje siju naši prodavači magle...samo zato ne bi li dokazali da u današnjoj Hrvatskoj ne valja ništa i da Hrvati ne zaslužuju vlastitu državu.
Oni koji tako misle, nek slobodno potraže drugu i sretno im bilo. Sumnjam da će za njima ovdje itko liti suze.
Zlatko Pinter
Ukorak sa svakim predstavljanjem nove Vlade, svjedoci smo optimističkih najava s naglaskom na oporavku posrnulog i izmučenog hrvatskog gospodarstva. Tako je bilo i prilikom predstavljanja Vlade premijera Andreja Plenkovića. Kao četiri glavna strateška cilja navedeni su stabilan i trajan gospodarski rast, stvaranje novih i kvalitetnih radnih mjesta, zaustavljanje iseljavanja i demografska obnova te društvena pravednost i solidarnost.
„Dvadeset i pet godina nakon stjecanja samostalnosti i neovisnosti, možemo reći da smo zajedno, kao država i društvo, ostvarili mnoge uspjehe i značajno napredovali“, konstatirao je Plenković u svom govoru.
Dakako, osnovni i najvažniji cilj svake ekonomske politike je bolji standard građana - to su ponavljale sve garniture vlastodržaca od početka tranzicije i prelaska sa planske ekonomije na tržišnu.
Prije je bilo bolje, ikada više neće biti kao što je bilo, danas se živi teže, bit će nam samo još gore, jučer nam je bilo bolje, a sutra će nam biti gore nego danas... samo su neke od poznatih laičkih uzrečica u javnosti i svakodnevnom životu.
No, je li zaista prije bilo bolje, i kakav standard smo u usporedbi s današnjim imali daleke 1978., nedavno je, primjerice, analizirao dr. Josip Tica, profesor Zagrebačkog ekonomskog fakulteta. On je, naime, utvrdio da danas imamo niži standard nego 1978.
Neispunjena očekivanja
Uz konstataciju da nam je BDP na istoj razini kao i 1980. godine, što nitko razuman ne osporava, te kako je hrvatsko gospodarstvo - osim u nekim kraćim periodima - kontinuirano stagniralo, profesor Tica je napravio zgodnu usporedbu kupovne moći 1978. godine i danas prema indeksu potrošačkih cijena i konstatirao: „Te daleke 1978. godine, sa prosječnim čistim osobnim dohotkom od 5.437 dinara moglo se kupiti proizvoda i usluga koji bi po današnjim cijenama koštali 7.271 kunu ( 970 eura). Imamo li na umu kako je prema DZS-u prosječna mjesečna neto plaća u 2015. iznosila 5.710 kuna (761 euro), iz računice proizlazi kako je kupovna moć plaća od 1978. do danas pala za 1.460 kuna (195 eura) mjereno današnjim cijenama. Iskazano u postocima, kupovna moć prosječne neto plaće u 2015. godini bila je 27 posto niža od prosječne neto plaće iz 1978. godine.“Laički rečeno; plaća nam je sve veća, ali za taj iznos možemo kupiti sve manje. Jer iznos prosječne plaće nije isto što i kupovna moć.
Iako u ovakvim analizama postoji niz otežavajućih okolnosti, kao što su različite statističke metodologije, tri denominacije i inflaciju od nekoliko milijuna posto, te vrlo velike suštinske razlike između planske i tržišne privrede, većina analitičara se slaže da danas, ipak, imamo niži standard nego 1978.
Što je uzrok ovako lošeg ekonomskog stanja? Kako to da, uz gotovo nevjerojatan tehnološki napredak, nismo uspjeli prestići razinu standarda s kraja sedamdesetih? Što se može učiniti da bismo imali rast dostatan za osjetno poboljšanje standarda? Zašto nam je od početka tranzicije standard uglavnom padao – pitanja su koja uvijek proizlaze iz ovakvih analiza.
Profesor dr. Ljubo Jurčić, sveučilišni profesor i nekadašnji SDP-ov kandidat za premijera te osnivač stranke Novi val – stranka razvoja, kao opće uzroke dugotrajnih stagnacija i pada standarda od početka tranzicije vidi upravo u loše provedenoj i nezavršenoj tranziciji. Ali i u zanemarivanju znanosti, kao i precjenjivanju takozvane nevidljive ruke tržišta.
„Očito je da se očekivanja nisu ispunila. Isto tako, ni sama demokracija i tržište nisu bile dovoljni da bi se iskoristili privredni potencijali Hrvatske s ciljem dizanja standarda hrvatskih građana.
Moguća strateška rješenja
Zapostavljena je uloga države u stvaranju uvjeta za efikasnost demokracije i tržišta. Temeljni razlog tome je što je hrvatska politika prekinula vezu s hrvatskom znanošću. Drugi razlog je što su mnogi prepoznali velike potencijale za privatne ili grupne koristi u državi gdje će njena suvremena uloga (regulatora, izgradnja institucionalne infrastrukture, poticaji razvoju demokracije i tržišta) biti svedena na minimum ili na nulu. Profiteri takve situacije su davali snažnu potporu takvoj politici. Minimiziranju uloge države i promovirajući čarobnjaštvo slobodnog tržišta „nevidljivu ruku“ koja će sve riješiti. Treći razlog je što političari nisu bili sami sposobni kreirati politike ili organizirati institucije za kreiranje politika koje bi Hrvatskoj osigurale zdrav i dugoročan razvoj. Oni su bili glavni promotori „nevidljive ruke“ kako bi svjesno ili nesvjesno prikrili svoju nesposobnost.“Profesor Jurčić smatra da u usporedbi sa ostalim tranzicijskim državama stojimo prilično loše.
„Po glavnim pokazateljima smo treći otraga u EU-28. Prema bruto domaćem proizvodu i potrošnji po stanovniku smo treći otraga. Iza nas su samo Rumunjska i Bugarska, s tim da nas upravo Rumunjska sustiže, a i Bugarska ima veće stope ekonomskog rasta.“
A kao moguća strateška rješenja, da bismo imali zadovoljavajući privredni rast, odnosno, u konačnici i bolji standard, profesor Jurčić predlaže stvaranje preduvjeta za razvoj, efikasnije iskorištavanje resursa i veliku transformaciju u pristupu ekonomskoj politici.
„Država je efikasna onoliko koliko je politika sposobna da organizira državni sustav i kreira politike koje su prilagođene specifičnostima države i međunarodnim okvirima (EU i globalno). Nijedna zemlja se neće razvijati ako sama ne razvije vlastitu sposobnost za razvoj. Hrvatskoj to još nije uspjelo. Drugo, Hrvatska ima resurse (materijale, zemlju, drveće, energiju, infrastrukturu, kapacitete, pristup tržištu, dobavljivost tehnologije, a prije svega ljude s njihovim obrazovanjem, iskustvom i tradicijom...) za dvostruko veću proizvodnju i standard nego što ga danas ostvaruje. Jedino što nedostaje je sposobna Vlada koja sve to može organizirati. Zbog toga je sposobna Vlada najveći kapital koji jedna zemlja može imati.“
U Matici hrvatskih sindikata također smatraju da uzroke pada standarda ne treba tražiti u tranziciji već u dugotrajnoj gospodarskoj krizi uslijed pogrešnih ekonomskih politika, te kako je Hrvatska po standardu otprilike u sredini svih tranzicijskih zemalja, dok je najgora od tranzicijskih zemalja koje su postale članice EU-a.
„Primjerice u Bugarskoj je jednak postotak građana kojima je dohodak ispod razine 1989. dok je samo 20 posto građana dohodak rastao ispod prosjeka G7. Kod susjeda Slovenaca koji su nekad bili na razini s plaćama kao i mi, također je 20 posto građana s rastom dohotka ispod prosjeka G7, ali onih kojima je razina dohotka ispod razine 1989. - nema.
Egzekucija hrvatskog društva
Možemo reći kako se napretkom tehnologije povećavaju i potrebe suvremenog čovjeka. Današnji poslovni procesi, a također i privatni život nezamislivi su bez kompjutera, laptopa, tableta, mobitela. Sve nabrojano ne smatra se više luksuzom, već nužnim za svakodnevno funkcioniranje tako da su u odnosu na 1978. životne potrebe znatno povećane čime su proporcionalno porasli i troškovi života. I sad ako uzmemo u obzir neadekvatan rast dohotka te da životne potrebe Hrvata nisu ništa manje od potreba stanovnika zemalja G7, svakako možemo reći da je razlika u standardu naših građana u usporedbi sa standardom građana najrazvijenijih zemalja danas još veća nego što je bila prije 30-ak godina. Također sama činjenica da je dohodak dijela građana u Hrvatskoj niži u odnosu na razdoblje prije tranzicije je alarmantni poziv na hitnu promjenu ekonomske politike“, smatra magistrica politologije Kristina Radić iz Matice hrvatskih sindikata.Nikola Vuljanić, bivši hrvatski zastupnik u Europskom parlamentu, uzroke ovakvog stanja također vidi u političkoj, a ne gospodarskoj sferi.
„Objektivnosti radi, treba reći da je rat bio jedan od primarnih čimbenika stagnacije, ali barem je isto toliko zaslužno sve ono što se događalo tijekom rata i neposredno nakon njega. Naime, privatizacija se, a radilo se jednostavno o partijskoj pljački onih koji su rat organizirali i nije im palo na pamet da u njemu sudjeluju, svela na dijeljenje svega i svačega što je u Hrvatskoj postojalo, dok su oni koji su to stvarali ginuli za njihov račun.
S druge strane, organizirano se ubijao suverenitet zemlje (koji se branio na ratištima istovremeno). Uništen je financijski suverenitet, banke su sanirane pa prodane za sitan novac, guverner HNB je prodao zlatne rezerve, a državnu blagajnu ispraznili su zajedničkim naporom predsjednika, Vlade i HDZ-ove političke elite na drugim mjestima. Uništen je razvojni suverenitet i na brzinu su pozatvarani gotovo svi instituti u Hrvatskoj koji su se bavili razvojem (Pliva, Končar, Jugoturbina, Đuro Đaković i sl.) kako se ni slučajno ne bi dogodilo da Hrvatska ostane što je devedesete bila – razvijena industrijska zemlja. Pretvorbom je uništen industrijski suverenitet, odnosno sposobnost države da proizvede ono što nužno treba. Neozbiljno i nepripremljeno uvođenje bolonjskog sustava u visoko obrazovanje i potpuna nebriga o obrazovanju kao takvom (najmanji udjel u BDP-u u Europi) dovršili su egzekuciju Hrvatske kao društva.“
Politička dominacija nad privredom
Sociolog Srđan Dvornik uzroke pada standarda i (pre)dugih perioda stagnacije objašnjava produženom nadmoći političke strukture, parcijalnom autonomijom poduzetništva i njegovim devijantnim razvojem - klijentelistički naslonjenim na državne poslove i sljubljenim s političkim elitama.„S jedne je strane šokantno već samo to da u ekonomskoj situaciji većine ljudi u Hrvatskoj već dugo, zapravo, nije bilo poboljšanja. To vrijeđa našu navadu da očekujemo da, ako ne već sutra, barem za par mjeseci ili godina bude bolje.
Objašnjenje se po mojem sudu može naći ako se bolje promotri navedeni, navodni "prelaz u kapitalizam". U Hrvatskoj je on imao paradoksalan tok: ukidanje 'društvenog vlasništva' većinom nije provedeno pretvaranjem dotadašnjih samoupravljača u dioničare (to se moglo samo po kratkotrajnom zakonu koji je donijela jugoslavenska vlada Ante Markovića), nego podržavljenjem svih poduzeća. To je osiguralo 'privatizaciju' koja je u osnovi bila politička, a ne ekonomska.
Tako je politička dominacija nad privredom zadržana i nakon formalnog ukidanja dominacije monopolističke komunističke stranke i njene teatrokracije samoupravljanja i delegatskog sistema. HDZ-ova politička elita je i dalje dominirala, tako da je velikim dijelom prigušila ili neutralizirala i efekte uvođenja političkog pluralizma. Tragovi toga vidljivi su i danas, kada se unatoč četvrt stoljeća kapitalističkog uređenja privrede još uvijek ne može poslovati bez patronata i 'prijateljskih veza' s političkom elitom.“
A što misle takozvani obični ljudi? Oni sa tržnice, iz mesnice, tramvaja, na ulici, umirovljenici, nezaposleni, neizvjesno zaposleni i mizerno plaćeni.
Oni i bez stručnih analiza znaju da se nekada živjelo bolje. I da im je sada, unatoč brojnim obećanjima, svakoga dana sve lošije. Možda smo naposlijetku i imali prevelika očekivanja, ali se sada sve rjeđe pojavljuje nada, ili ono što se često metaforički opisuje kao svjetlo na kraju tunela. I stoga je već sasvim jasno da bez radikalne promjene ekonomske politike ne možemo očekivati ništa dobro u budućnosti.
Izvor: Al Jazeera
_________________
Iduća dva tjedna su ključna
mutava baštarda- Posts : 21037
2015-09-14
Re: Od Vardara pa do Triglava
Sumnjam da su ovi bili na ORA-ama. Možda kao špicli.Triny wrote:Drugovi sa raznih ORA...Regoč wrote:Ne, to je tvoja "antičardaklijska" ekipa.kaja wrote:maškare?metilda wrote:
_________________
Regoč-
Posts : 35954
2015-08-21
Age : 106
Lokacija: : Doma
Re: Od Vardara pa do Triglava
mutava baštarda wrote:
Kupovna moć u Hrvatskoj niža nego 1978. Josip Tica, profesor Zagrebačkog ekonomskog fakulteta kaže da su plaće u Hrvatskoj sve veće, a kupovna moć sve manja.
Tica je očito idiot, jer je danas popis proizvoda i usluga dostupan običnom svijetu puno veći nego 1978. godine. To je jednostavno neusporedivo.
Guest- Guest
Re: Od Vardara pa do Triglava
Prek izloga lizat kremšnite nije isto kaj i jesti ih.slidingdoorsoperator wrote:mutava baštarda wrote:
Kupovna moć u Hrvatskoj niža nego 1978. Josip Tica, profesor Zagrebačkog ekonomskog fakulteta kaže da su plaće u Hrvatskoj sve veće, a kupovna moć sve manja.
Tica je očito idiot, jer je danas popis proizvoda i usluga dostupan običnom svijetu puno veći nego 1978. godine. To je jednostavno neusporedivo.
Eva_- Posts : 5681
2017-03-21
Re: Od Vardara pa do Triglava
slidingdoorsoperator wrote:mutava baštarda wrote:
Kupovna moć u Hrvatskoj niža nego 1978. Josip Tica, profesor Zagrebačkog ekonomskog fakulteta kaže da su plaće u Hrvatskoj sve veće, a kupovna moć sve manja.
Tica je očito idiot, jer je danas popis proizvoda i usluga dostupan običnom svijetu puno veći nego 1978. godine. To je jednostavno neusporedivo.
„
Možemo reći kako se napretkom tehnologije povećavaju i potrebe suvremenog čovjeka. Današnji poslovni procesi, a također i privatni život nezamislivi su bez kompjutera, laptopa, tableta, mobitela. Sve nabrojano ne smatra se više luksuzom, već nužnim za svakodnevno funkcioniranje tako da su u odnosu na 1978. životne potrebe znatno povećane čime su proporcionalno porasli i troškovi života. I sad ako uzmemo u obzir neadekvatan rast dohotka te da životne potrebe Hrvata nisu ništa manje od potreba stanovnika zemalja G7, svakako možemo reći da je razlika u standardu naših građana u usporedbi sa standardom građana najrazvijenijih zemalja danas još veća nego što je bila prije 30-ak godina. Također sama činjenica da je dohodak dijela građana u Hrvatskoj niži u odnosu na razdoblje prije tranzicije je alarmantni poziv na hitnu promjenu ekonomske politike“
_________________
Iduća dva tjedna su ključna
mutava baštarda- Posts : 21037
2015-09-14
Re: Od Vardara pa do Triglava
metilda wrote:Ovo nam isto tako jasno govori da je rast duga koji se bilježio između 1961. i 1980. bio jednostavno neodrživ.
Ovo, naravno, ne znači da je trenutna zaduženost Hrvatske ( i bivših jugoslavenskih republika) povoljna i da su ekonomske politike tih država u dobrom stanju. To samo znači da je nerealno bilo nadati se da jugoslavenski dug može ostati na nivou od 20 milijardi dolara bez ozbiljnih strukturnih promjena i smanjenja potrošnje.
Mit o tome da su „svi imali posao“ – laž ili istina?
Veliki mit o punoj zaposlenosti u Titovoj Jugoslaviji je ujedno i velika laž. Nakon što je Tito, nakon 20 godina države-logora, otvorio sredinom 1960-ih granice, stotine tisuća ljudi, pa čak i preko milijun ljudi odmah je pobjeglo na Zapad tražeći posao što je značajno smanjilo nezaposlenost. Ipak, ta nezaposlenost u Jugoslaviji je uvijek iznosila 9-13%, dok je 1980-ih narasla na 15-16%. Ali o tome se moralo šutjeti jer svaka priča ili prigovor je bio put za Goli otok.
No nezaposlenost je jako varirala među republikama. Tako je u Sloveniji bila na razini tzv. prirodne nezaposlenosti, oko 4-5%, u Hrvatskoj se uglavnom kretala između 8 i 9%, dok je na Kosovu dosizala nevjerojatnih 57%, a u Bosni i Hercegovini se nakon 1983. nije spuštala ispod 20%!
Nekoliko konkretnih brojki: u Hrvatskoj je službena nezaposlenost 1988. iznosila razmjerno niskih 8,5%, a dvije godine kasnije, u posljednjoj godini prije rata, 8,6%. U Sloveniji je te godine iznosila, opet po podacima SFRJ, 4,8%, a u Srbiji oko 16,8%, dok je u BiH dosezala 20,6%. To su brojke koje je Susan Woodward iznijela u svojoj knjizi „Politička ekonomija Jugoslavije od 1945-1990“, bazirane na statističkom godišnjaku Jugoslavije.
Ali i tu se krije velika prevara, jer autorica dokazuje da je pored 268.000 nezaposlenih 1968. godine ( već je milijun radno sposobnih građana iz Jugoslavije otišlo na Zapad! ), bilo i 135.000 ljudi koji su tražili posao, ali nisu bili na registrirani na Zavodu za nezaposlene. Do sredine osamdesetih, broj službeno nezaposlenih se popeo na preko milijun, a uz to je postojalo još oko 400.000 osoba koje nisu bile zavedene na zavodu. Da stvar bude još gora, latentna nezaposlenost u poljoprivredi je iznosila nevjerojatnih 1.400.000 ljudi, jer je Jugoslavija članove obitelji seljaka vodila pod zaposlene!
Sljedeći problem su bila izmišljena radna mjesta da bi se postigla veća zaposlenost, Socijalistička industrija je izmišljala radna mjesta da bi „svi bili zaposleni“. To je bilo u svim segmentima privrede, tako da su komunistički mastodonti zapošljavali tisuće ljudi koji su imali manju efikasnost rada nego što imaju slične tvornice danas. Dok se u privredi situacija danas promijenila i djeluje efikasnije i racionalnije, sličan obrazac ponašanja imamo i danas u birokraciji i državnom sektoru u općinama, agencijama, ministarstvima, zavodima, udrugama koji se može nazvati – socijalističko uhljebljivanje.
Guest- Guest
Re: Od Vardara pa do Triglava
Stvari u Jugoslaviji su nepojmljive današnjim mladima – zašto?
Današnjem mladom svijetu su nepojmljive stvari koje su se događale u Jugoslaviji, pa čak i „zlatnih 80-ih“ kojih se neki sjećaju s nostalgijom.
O slobodi govora ne moramo mnogo govoriti jer se zna da je vladao zakon šutnje kroz cijeli period Jugoslavije, a najviše što si mogao je ispričati neki vic na račun Mike Špiljka i Milke Planinc, i to tek nakon Titove smrti. Za diktatorova života nije se smjela dati nikakva primjedba na njegov račun, niti na račun diktature na čijem je čelu bio. Obrazac optužbi je bio uvijek isti i jedanko grozan – hrvatski nacionalizam, ustaštvo, fašizam, neprijatelski elementi i slično. Jezik lažnih optužbi koji se olako rabi i danas, samo je tada značio gubitak svega i put na Goli otok ili Staru Gradišku.
Orwellovski režim je sve nadzirao vrlo pažljivo, a prokazivanje i doušništvo je bilo visoko cijenjeno kao moralna kvaliteta pravog „proletera“ i „druga“. Prava moralnosti nije bila na cijeni sustava, a zadržana je kod pojedinaca i obitelji koji se nisu dali slomiti perverzijama doušničkog sustava.
No dobro, to je znano i ponavljano mnogo puta. Ono što se treba istaknuti je da su mladi po traperice, jakne, tenisice, ženske cipele, parfeme, dezodoranse, žvakače gume morali odlaziti preko granice u Trst, i to se tek moglo od sredine 70-ih. Desetljećima je Trst bio bio mitsko mjesto za mlade gdje možeš kupiti neki komad odjeće koji će na nešto sličiti.
Socijalizam je proizvodio ružnu odjeću i obuću, ružne automobile i ružne stanove, a čak i u centru Zagreba izlozi su se dekorirali automobilskim gumama, metlama, WC školjkama i kosilicama za travu. U Trstu je sve to bilo drukčije, ljepše, privlačnije i – unatoč prijetećem carinskom upitu na Sežani “Imate li što prijaviti” – mnogo jeftinije nego u Nami, Sami, Vami i sličnim “robnim kućama” u čijem je nazivu obvezatna riječ bila “magazin”.
Trst je nudio traperice i modnu obuću, fini espresso, ljubazne prodavačice, pa i auspuh ili kuplung lamelu za stojadina ili fiću, za čiju je nabavu u nas bila potrebna lutrijska sreća.
A Trst nije bio ni Rim, ni Firenca, ni Milano….samo običan Trst. Mladima jedva dočekani san da im starci daju kojih 40-50 njemačkih maraka, pa da skoče do grada koji je predstavljao Zapad.
Tako danas, ako vam tko kaže da je ovo sve „laž i propaganda“ pitajte ga sljedeće:
Čemu hiperinflacija, nestašice i šverc-komerc nevjerojatno razvijen u Jugoslaviji, ako država ima tako moćnu industriju i punu zaposlenost?
Čemu hiperinflacija, odnosno poskupljenje robe široke potrošnje, ako država navodno ima jaku industriju koja bi trebala opskrbljivati stanovništvo sa gomilom jeftinih i dostupnih materijalnih dobara?
Čemu nestašica svega i svačega, zar tu nije moćna industrija koja proizvodi gomilu toga i opskrbljuje stanovništvo?
Čemu šverc-komerc ako država ima moćnu industriju koja sve proizvodi pa nema potrebe da se šverca ništa iz Trsta, Graza ili Ancone?
Današnjem mladom svijetu su nepojmljive stvari koje su se događale u Jugoslaviji, pa čak i „zlatnih 80-ih“ kojih se neki sjećaju s nostalgijom.
O slobodi govora ne moramo mnogo govoriti jer se zna da je vladao zakon šutnje kroz cijeli period Jugoslavije, a najviše što si mogao je ispričati neki vic na račun Mike Špiljka i Milke Planinc, i to tek nakon Titove smrti. Za diktatorova života nije se smjela dati nikakva primjedba na njegov račun, niti na račun diktature na čijem je čelu bio. Obrazac optužbi je bio uvijek isti i jedanko grozan – hrvatski nacionalizam, ustaštvo, fašizam, neprijatelski elementi i slično. Jezik lažnih optužbi koji se olako rabi i danas, samo je tada značio gubitak svega i put na Goli otok ili Staru Gradišku.
Orwellovski režim je sve nadzirao vrlo pažljivo, a prokazivanje i doušništvo je bilo visoko cijenjeno kao moralna kvaliteta pravog „proletera“ i „druga“. Prava moralnosti nije bila na cijeni sustava, a zadržana je kod pojedinaca i obitelji koji se nisu dali slomiti perverzijama doušničkog sustava.
No dobro, to je znano i ponavljano mnogo puta. Ono što se treba istaknuti je da su mladi po traperice, jakne, tenisice, ženske cipele, parfeme, dezodoranse, žvakače gume morali odlaziti preko granice u Trst, i to se tek moglo od sredine 70-ih. Desetljećima je Trst bio bio mitsko mjesto za mlade gdje možeš kupiti neki komad odjeće koji će na nešto sličiti.
Socijalizam je proizvodio ružnu odjeću i obuću, ružne automobile i ružne stanove, a čak i u centru Zagreba izlozi su se dekorirali automobilskim gumama, metlama, WC školjkama i kosilicama za travu. U Trstu je sve to bilo drukčije, ljepše, privlačnije i – unatoč prijetećem carinskom upitu na Sežani “Imate li što prijaviti” – mnogo jeftinije nego u Nami, Sami, Vami i sličnim “robnim kućama” u čijem je nazivu obvezatna riječ bila “magazin”.
Trst je nudio traperice i modnu obuću, fini espresso, ljubazne prodavačice, pa i auspuh ili kuplung lamelu za stojadina ili fiću, za čiju je nabavu u nas bila potrebna lutrijska sreća.
A Trst nije bio ni Rim, ni Firenca, ni Milano….samo običan Trst. Mladima jedva dočekani san da im starci daju kojih 40-50 njemačkih maraka, pa da skoče do grada koji je predstavljao Zapad.
Tako danas, ako vam tko kaže da je ovo sve „laž i propaganda“ pitajte ga sljedeće:
Čemu hiperinflacija, nestašice i šverc-komerc nevjerojatno razvijen u Jugoslaviji, ako država ima tako moćnu industriju i punu zaposlenost?
Čemu hiperinflacija, odnosno poskupljenje robe široke potrošnje, ako država navodno ima jaku industriju koja bi trebala opskrbljivati stanovništvo sa gomilom jeftinih i dostupnih materijalnih dobara?
Čemu nestašica svega i svačega, zar tu nije moćna industrija koja proizvodi gomilu toga i opskrbljuje stanovništvo?
Čemu šverc-komerc ako država ima moćnu industriju koja sve proizvodi pa nema potrebe da se šverca ništa iz Trsta, Graza ili Ancone?
Guest- Guest
Re: Od Vardara pa do Triglava
Dodatak:
Za kraj prikazujemo popis tvornica i kompanija koje je navodno izgradila „socijalistička Jugoslavija“, a u stvari ih je samo preuzela jer su postojale već prije dolaska komunizma i Tita na vlast. Da, tako je. Končar, INA, Pliva, Gavrilović, Podravka, Đuro Đaković, Kraš, Varteks, Karlovačka pivovara, Zagrebačka pivovara, TDR, Dukat, Franck, Jamnica, Zvijezda, Zvečevo, Maraska, Uljanik, 3. Maj, Cedevita, TVIN, Gredelj, Badel, Saponia, Zdenka, Brodosplit, Koestlin, Pik Vrbovec… sve je to stvoreno već puno prije formiranja one druge Jugoslavije od strane privatnog kapitala.
Belišće, Belišće (1884.)
Koestlin, Bjelovar (1905.)
Čakovečki mlinovi, Čakovec (1893.)
Čateks, Čakovec (1874.)
Međimurska trikotaža, Čakovec (1923.)
MTČ, Čakovec (1923.)
Vajda, Čakovec (1911.)
Belje, Darda (1911.)
Dalit, Daruvar (1905.)
Daruvarska pivovara, Daruvar (1893.)
Pamučna industrija, Duga Resa (1884.)
Dalmacija, Dugi Rat (1908.)
Đakovština, Đakovo (1921.)
DIK, Đurđenovac (1895.)
Karlovačka pivovara, Karlovac (1854.)
KIO, Karlovac (1903.)
Lola Ribar (osnovana pod imenom Tulić Mlin), Karlovac (1932.)
Cemex, Kaštela (1904.)
TOP, Kerestinec (1922.)
Podravka, Koprivnica (1934.)
Brodogradilište Kraljevica (1729.)
Mlinar, Križevci (1903.)
Cetina, Omiš (1930.)
Drava tvornica žigica, Osijek (1856.)
Kandit, Osijek (1920.)
Karolina, Osijek (1909.)
Osječka pivovara, Osijek (1856.)
Saponia, Osijek (1894.)
Tvornica šećera, Osijek (1905.)
Gavrilović, Petrinja (1690.)
IGM Ciglana, Petrinja (1920.)
Sardina, Postire (1907.)
Zvečevo, Požega (1921.)
Brionka, Pula (1942.)
Brodogradilište Uljanik, Pula (1856.)
Istra cement, Pula (1925.)
Brodogradilište 3. Maj (osnovano pod imenom Kvarnersko brodogradilište), Rijeka (1892.)
Torpedo, Rijeka (1853.)
Tvornica papira, Rijeka (1821.)
Viktor Lenac, Rijeka (1896.)
Mirna, Rovinj (1877.)
Tvornica duhana Rovinj, Rovinj (1872.)
Div tvornica vijaka, Samobor (1884.)
Segestica, Sisak (1918.)
Željezara Sisak, Sisak (1938.)
Ciglana IGM, Sladojevci (1900.)
Đuro Đaković (osnovana pod imenom Prva jugoslavenska tvornica vagona, stojeva i mostova), Slavonski Brod (1921.)
Brodosplit, Split (1931.)
TAL, Šibenik (1937.)
TEF, Šibenik (1897.)
Brodotrogir, Trogir (1922.)
Metalska industrija, Varaždin (1939.)
Mundus, Varaždin (1892.)
Varteks, Varaždin (1918.)
Jadranka, Vela Luka (1892.)
Zdenka, Veliki Zdenci (1897.)
Dilj, Vinkovci (1922.)
OPECO, Virovitica (1896.)
TVIN, Virovitica (1913.)
Pik, Vrbovec (1938.)
Borovo, Vukovar (1931.)
Maraska, Zadar (1768.)
Badel, Zagreb (1862.)
Cedevita, Zagreb (1929.)
Chromos, Zagreb (1920.)
Croatia osiguranje, Zagreb (1884.)
DTR, Zagreb (1914.)
Dukat, Zagreb (1912.)
Elka, Zagreb (1927.)
Franck, Zagreb (1892.)
Gradske pekare Klara, Zagreb (1909.)
Gredelj, Zagreb (1894.)
INA, Zagreb (1882.) *
Jadran, Zagreb (1930.)
Jamnica, Zagreb (1828.)
Katran, Zagreb (1890.)
Končar, Zagreb (1921.)
Kraš (osnovan pod nazivom Union), Zagreb (1911.)
Lipa Mill, Zagreb (1907.)
Medika, Zagreb (1922.)
Pastor, Zagreb (1930.)
Pliva, Zagreb (1921.)
Prvomajska, Zagreb (1936.)
TEŽ, Zagreb (1929.)
TOZ-Penkala, Zagreb (1937.)
Tvornica duhana, Zagreb (1817.)
Zagrebačka banka, Zagreb (1914.)
Zagrebačka pivovara, Zagreb (1892.)
Zvijezda ulje, Zagreb (1916.)
Karbon, Zaprešić (1932.)
itd…
https://narod.hr/gospodarstvo/titova-jugoslavija-sto-istina-mitu-da-bilo-bolje-danas
Za kraj prikazujemo popis tvornica i kompanija koje je navodno izgradila „socijalistička Jugoslavija“, a u stvari ih je samo preuzela jer su postojale već prije dolaska komunizma i Tita na vlast. Da, tako je. Končar, INA, Pliva, Gavrilović, Podravka, Đuro Đaković, Kraš, Varteks, Karlovačka pivovara, Zagrebačka pivovara, TDR, Dukat, Franck, Jamnica, Zvijezda, Zvečevo, Maraska, Uljanik, 3. Maj, Cedevita, TVIN, Gredelj, Badel, Saponia, Zdenka, Brodosplit, Koestlin, Pik Vrbovec… sve je to stvoreno već puno prije formiranja one druge Jugoslavije od strane privatnog kapitala.
Belišće, Belišće (1884.)
Koestlin, Bjelovar (1905.)
Čakovečki mlinovi, Čakovec (1893.)
Čateks, Čakovec (1874.)
Međimurska trikotaža, Čakovec (1923.)
MTČ, Čakovec (1923.)
Vajda, Čakovec (1911.)
Belje, Darda (1911.)
Dalit, Daruvar (1905.)
Daruvarska pivovara, Daruvar (1893.)
Pamučna industrija, Duga Resa (1884.)
Dalmacija, Dugi Rat (1908.)
Đakovština, Đakovo (1921.)
DIK, Đurđenovac (1895.)
Karlovačka pivovara, Karlovac (1854.)
KIO, Karlovac (1903.)
Lola Ribar (osnovana pod imenom Tulić Mlin), Karlovac (1932.)
Cemex, Kaštela (1904.)
TOP, Kerestinec (1922.)
Podravka, Koprivnica (1934.)
Brodogradilište Kraljevica (1729.)
Mlinar, Križevci (1903.)
Cetina, Omiš (1930.)
Drava tvornica žigica, Osijek (1856.)
Kandit, Osijek (1920.)
Karolina, Osijek (1909.)
Osječka pivovara, Osijek (1856.)
Saponia, Osijek (1894.)
Tvornica šećera, Osijek (1905.)
Gavrilović, Petrinja (1690.)
IGM Ciglana, Petrinja (1920.)
Sardina, Postire (1907.)
Zvečevo, Požega (1921.)
Brionka, Pula (1942.)
Brodogradilište Uljanik, Pula (1856.)
Istra cement, Pula (1925.)
Brodogradilište 3. Maj (osnovano pod imenom Kvarnersko brodogradilište), Rijeka (1892.)
Torpedo, Rijeka (1853.)
Tvornica papira, Rijeka (1821.)
Viktor Lenac, Rijeka (1896.)
Mirna, Rovinj (1877.)
Tvornica duhana Rovinj, Rovinj (1872.)
Div tvornica vijaka, Samobor (1884.)
Segestica, Sisak (1918.)
Željezara Sisak, Sisak (1938.)
Ciglana IGM, Sladojevci (1900.)
Đuro Đaković (osnovana pod imenom Prva jugoslavenska tvornica vagona, stojeva i mostova), Slavonski Brod (1921.)
Brodosplit, Split (1931.)
TAL, Šibenik (1937.)
TEF, Šibenik (1897.)
Brodotrogir, Trogir (1922.)
Metalska industrija, Varaždin (1939.)
Mundus, Varaždin (1892.)
Varteks, Varaždin (1918.)
Jadranka, Vela Luka (1892.)
Zdenka, Veliki Zdenci (1897.)
Dilj, Vinkovci (1922.)
OPECO, Virovitica (1896.)
TVIN, Virovitica (1913.)
Pik, Vrbovec (1938.)
Borovo, Vukovar (1931.)
Maraska, Zadar (1768.)
Badel, Zagreb (1862.)
Cedevita, Zagreb (1929.)
Chromos, Zagreb (1920.)
Croatia osiguranje, Zagreb (1884.)
DTR, Zagreb (1914.)
Dukat, Zagreb (1912.)
Elka, Zagreb (1927.)
Franck, Zagreb (1892.)
Gradske pekare Klara, Zagreb (1909.)
Gredelj, Zagreb (1894.)
INA, Zagreb (1882.) *
Jadran, Zagreb (1930.)
Jamnica, Zagreb (1828.)
Katran, Zagreb (1890.)
Končar, Zagreb (1921.)
Kraš (osnovan pod nazivom Union), Zagreb (1911.)
Lipa Mill, Zagreb (1907.)
Medika, Zagreb (1922.)
Pastor, Zagreb (1930.)
Pliva, Zagreb (1921.)
Prvomajska, Zagreb (1936.)
TEŽ, Zagreb (1929.)
TOZ-Penkala, Zagreb (1937.)
Tvornica duhana, Zagreb (1817.)
Zagrebačka banka, Zagreb (1914.)
Zagrebačka pivovara, Zagreb (1892.)
Zvijezda ulje, Zagreb (1916.)
Karbon, Zaprešić (1932.)
itd…
https://narod.hr/gospodarstvo/titova-jugoslavija-sto-istina-mitu-da-bilo-bolje-danas
Guest- Guest
Re: Od Vardara pa do Triglava
Festival ljevice u Šibeniku – je li moralno obilježiti 100 godina Oktobarske revolucije?
FALIŠ, festival alternative i ljevice, održava se ove godine peti put u Šibeniku. Ove im je godine Ministarstvo kulture smanjilo potporu na deset tisuća kuna što su odbili zbog navodno malog iznosa, kojima ih se, kako su naveli, “pokušalo primiriti”.
Festival se održava od 6. do 9. rujna. Kao sponzori Festivala navedeni su Nacionalni park Krka, Grad Šibenik i Turistička zajednica Grada Šibenika, a partneri: Kultipraktik – Udruga za kreakciju, Le Monde diplomatique – hrvatsko izdanje, Novosti, Udruga Borel, Gradska knjižnica „Juraj Šižgorić“ – Šibenik, Šibenik IN, Hrvatsko novinarsko društvo – Šibenik, Cafe Domald, Off festival, Udruga ZAgra(DA).
Jedan od sudionika konferencijskog i književnog dijela Festivala bit će i književnik, aktivist i znanstveni suradnik Sveučilišta u Edinburgu Igor Štiks. Sa Srećkom Horvatom prošle je godine uredio zbornik „Dobrodošli u pustinju postsocijalizma“. U izdanji Frakture objavljena je njegova nova knjiga „Državljanin, građanin, stranac, neprijatelj: jedna povijest Jugoslavije i postjugoslavenskih država“, a redovito ‘upozorava’ na “novu fašizaciju društva kojoj je cilj zamaskirati klasne sukobe“.
> Hasanbegović objasnio Pilselu što je zapravo ‘Deklaracija o zajedničkom jeziku’
Početkom tjedna Tportal objavio je razgovor sa Štiksom pod naslovom “Žalosno je to kako se spremno pristalo na torturu malih jezičnih diktatora“, u kojem promiče teze Deklaracije o zajedničkom jeziku i jezičnog unitarizma, koju karakterizira nijekanje samobiti i individualnosti hrvatskoga jezika, pa između ostalog kaže: “Hrvatski standardni jezik, kao jedan od četiri standarda zajedničkog jezika, daleko je bogatiji nego taj suhi jezik koji nam nude službeni lingvisti, uz to prijeteći sankcijama ako se ne pridržavamo njihovih pravila i ako ne prihvatimo luđačku tvrdnju da se radi o četiri u potpunosti odvojena i različita jezika.”
Uz ovakve goste poput Štiksa koji niječe postojanje hrvatskog jezika Festival ima i druge bisere poput glavne teme.
Ovogodišnja je glavna tema Oktobarska revolucija i obilježavanje početka njene 100 godišnjice.
Ostale su teme: Španjolski građanski rat, Ima li Bog naciju?, Prirodna selekcija: kapitalizam ili socijalizam, Da li je ljevici dozvoljeno vladati? Itd.
Ima li smisla „obilježiti“ 100 godina Oktobarske revolucije?
Sergej Serov je kustos izložbe koja će se otvoriti u Šibeniku pod nazivom “Iz Rusije s ljubavlju i mržnjom (1917. – 2017)”. Izlaže 49 međunarodno priznatih dizajnera, među kojima su Milton Glaser, švicarski dizajner Niklaus Troxler i drugi.
“Zapad nije nikad razumio Rusiju. Zapad romantizira Oktobarsku revoluciju, no ne shvaća njezinu zlu prirodu. Sve izložbe koje spominjete opravdavaju revoluciju (na Zapadu op.), površno je estetiziraju kroz divljenje ruskoj avangardi. Volim rusku avangardu, i aktivno je promoviram. Volim i Rusiju, no istina ima veću vrijednost”, kaže za jutarnji.hr Sergej Serov, kustos, profesor i dizajner iz Rusije, odgovarajući na pitanje o izložbama koje su povodom stote obljetnice Ruske revolucije otvorili ili ih tek namjeravaju otvoriti diljem Zapada, od londonske Kraljevske akademije i Britanske knjižnice, preko njujorških muzeja i dalje.
Oktobarska revolucija dovela je na vlast dovela boljševičku partiju, pod vodstvom Lenjina i Trockog, a u ime (svjetske) revolucije počinjeni su ogromni masovni zločini, oduzeta imovina, spaljena sela i gradovi i uveden teror koji je trajao više od 70 godina do raspada SSSR-a.
Broj žrtava Oktobarske revolucije u razdoblju od 1917.-1987. g., procijenjen je od vodećeg stručnjaka prof. Rummela na gotovo 62,000.000 ljudi. To uključuje progone, pokolje i ubijanja u ime vlasti.
Kako na Oktobarsku revoluciju naše društvo gleda sto godina kasnije, predmet je rasprave niza diljem zapadnog svijeta. No, Serov ima svoje jasno definirano mišljenje. Na pitanje što za njega Oktobarska revolucija simbolizira i zašto je pokrenuo projekt Serov, odgovara: “Boljševici su sanjali o svjetskoj revoluciji. Nije se dogodila. No, ja smatram da je ostavila traga, na svoj način. Ruska revolucija bila je svjetska revolucija. Ne samo da je uništila Rusiju već je zavela čitav svijet.Označila je početak Apokalipse koji se nastavio i danas”, kaže on.
Zašto Zapad ne tretira Oktobarsku revoluciju slično nacionalsocijalizmu?
Za bivše komunističke zemlje sve je jasno: najveći razlog za nedostatak pravde za žrtve komunizma jesu počinitelji i njihov utjecaj u društvu koji je ostao dominantan.
Ali ono što iznenađuje je ravnodušnost Zapada prema žrtvama komunizma, a osobito romantiziranje revolucije i intelektualno salonsko raspravljanje o Oktobarskoj revoluciji. Ponekad to poprima takve razmjere da se govori o iskrenim željama i idealima revolucionara za stvaranjem boljeg i pravednijeg svijeta.
Nikada žrtve komunizma, iako su pogibale u najstrašnijim mučenjima i masovnim ubojstvima kao i u nacizmu, nisu dobile moralnu i svaku drugu satisfakciju. Niti u njihovim domicilnim državama gdje su ubijani u milijunima, a pogotovo niti na Zapadu. Zapad je, nažalost, više brinuo o pravima životinja, zagađivanju okoliša, govoru mržnje prema samoproglašenim stotinama često „izmišljenih“ manjina, socijalnim pravima imigranata, ali za nevino prolivenu krv milijuna žrtava komunizma – nije mario.
No, u istočnoj Europi još uvijek žive milijuni ljudi koji su živo svjedočanstvo najvećih zločina počinjenih u povijesti svijeta – zločina komunističkih sustava.Oni su sami bili ili žrtve ili svjedoci neviđenog kolektivnog nasilja. Zbog toga takvo besplodno intelektualno raspravljanje ili obilježavanje pod krinkom kritičke rapsrave o Oktobarskoj revoluciji u najmanju ruku nemoralno, iako je svakako i mnogo više od toga.
A što se tiče iskrenih ideala ‘crvenih revolucija’ moramo dodati: i fašisti i nacionalsocijalisti su snatrili o boljem i pravednijem svijetu, te obećavali mir i blagostanje nakon provedbe „njihove“ revolucije. Nisu i oni bez razloga i bez lukavosti milijune povukli su svoj tor, kao i komunisti.
A gola i jedina istina je da sve te revolucije, osobito nacizam i komunizam, su donijele u stvarnosti samo: smrt, suze, krv, grobove, palež, trulež, jauk, bijedu, te nezamislive ruševine u tijelima i dušama ljudi.
Zbog toga treba i Oktobarskoj revoluciji i Lenjinu dati mjesto koje im pripada: uz bok Hitleru i na smetlištu ljudske povijesti kao najzavodljivijoj krvoločnoj ideologiji (i praksa) u povijesti svijeta. A njene ostatke, čak i ideološke, u 21. stoljeću doslovno – prokazati i staviti u red najvećih zala u povijesti svijeta.
To, bar iz moralnih pobuda, traže milijuni žrtava Oktobarske revolucije.
https://narod.hr/kultura/festival-ljevice-u-sibeniku-je-li-moralno-obiljeziti-100-godina-oktobarske-revolucije
FALIŠ, festival alternative i ljevice, održava se ove godine peti put u Šibeniku. Ove im je godine Ministarstvo kulture smanjilo potporu na deset tisuća kuna što su odbili zbog navodno malog iznosa, kojima ih se, kako su naveli, “pokušalo primiriti”.
Festival se održava od 6. do 9. rujna. Kao sponzori Festivala navedeni su Nacionalni park Krka, Grad Šibenik i Turistička zajednica Grada Šibenika, a partneri: Kultipraktik – Udruga za kreakciju, Le Monde diplomatique – hrvatsko izdanje, Novosti, Udruga Borel, Gradska knjižnica „Juraj Šižgorić“ – Šibenik, Šibenik IN, Hrvatsko novinarsko društvo – Šibenik, Cafe Domald, Off festival, Udruga ZAgra(DA).
Jedan od sudionika konferencijskog i književnog dijela Festivala bit će i književnik, aktivist i znanstveni suradnik Sveučilišta u Edinburgu Igor Štiks. Sa Srećkom Horvatom prošle je godine uredio zbornik „Dobrodošli u pustinju postsocijalizma“. U izdanji Frakture objavljena je njegova nova knjiga „Državljanin, građanin, stranac, neprijatelj: jedna povijest Jugoslavije i postjugoslavenskih država“, a redovito ‘upozorava’ na “novu fašizaciju društva kojoj je cilj zamaskirati klasne sukobe“.
> Hasanbegović objasnio Pilselu što je zapravo ‘Deklaracija o zajedničkom jeziku’
Početkom tjedna Tportal objavio je razgovor sa Štiksom pod naslovom “Žalosno je to kako se spremno pristalo na torturu malih jezičnih diktatora“, u kojem promiče teze Deklaracije o zajedničkom jeziku i jezičnog unitarizma, koju karakterizira nijekanje samobiti i individualnosti hrvatskoga jezika, pa između ostalog kaže: “Hrvatski standardni jezik, kao jedan od četiri standarda zajedničkog jezika, daleko je bogatiji nego taj suhi jezik koji nam nude službeni lingvisti, uz to prijeteći sankcijama ako se ne pridržavamo njihovih pravila i ako ne prihvatimo luđačku tvrdnju da se radi o četiri u potpunosti odvojena i različita jezika.”
Uz ovakve goste poput Štiksa koji niječe postojanje hrvatskog jezika Festival ima i druge bisere poput glavne teme.
Ovogodišnja je glavna tema Oktobarska revolucija i obilježavanje početka njene 100 godišnjice.
Ostale su teme: Španjolski građanski rat, Ima li Bog naciju?, Prirodna selekcija: kapitalizam ili socijalizam, Da li je ljevici dozvoljeno vladati? Itd.
Ima li smisla „obilježiti“ 100 godina Oktobarske revolucije?
Sergej Serov je kustos izložbe koja će se otvoriti u Šibeniku pod nazivom “Iz Rusije s ljubavlju i mržnjom (1917. – 2017)”. Izlaže 49 međunarodno priznatih dizajnera, među kojima su Milton Glaser, švicarski dizajner Niklaus Troxler i drugi.
“Zapad nije nikad razumio Rusiju. Zapad romantizira Oktobarsku revoluciju, no ne shvaća njezinu zlu prirodu. Sve izložbe koje spominjete opravdavaju revoluciju (na Zapadu op.), površno je estetiziraju kroz divljenje ruskoj avangardi. Volim rusku avangardu, i aktivno je promoviram. Volim i Rusiju, no istina ima veću vrijednost”, kaže za jutarnji.hr Sergej Serov, kustos, profesor i dizajner iz Rusije, odgovarajući na pitanje o izložbama koje su povodom stote obljetnice Ruske revolucije otvorili ili ih tek namjeravaju otvoriti diljem Zapada, od londonske Kraljevske akademije i Britanske knjižnice, preko njujorških muzeja i dalje.
Oktobarska revolucija dovela je na vlast dovela boljševičku partiju, pod vodstvom Lenjina i Trockog, a u ime (svjetske) revolucije počinjeni su ogromni masovni zločini, oduzeta imovina, spaljena sela i gradovi i uveden teror koji je trajao više od 70 godina do raspada SSSR-a.
Broj žrtava Oktobarske revolucije u razdoblju od 1917.-1987. g., procijenjen je od vodećeg stručnjaka prof. Rummela na gotovo 62,000.000 ljudi. To uključuje progone, pokolje i ubijanja u ime vlasti.
Kako na Oktobarsku revoluciju naše društvo gleda sto godina kasnije, predmet je rasprave niza diljem zapadnog svijeta. No, Serov ima svoje jasno definirano mišljenje. Na pitanje što za njega Oktobarska revolucija simbolizira i zašto je pokrenuo projekt Serov, odgovara: “Boljševici su sanjali o svjetskoj revoluciji. Nije se dogodila. No, ja smatram da je ostavila traga, na svoj način. Ruska revolucija bila je svjetska revolucija. Ne samo da je uništila Rusiju već je zavela čitav svijet.Označila je početak Apokalipse koji se nastavio i danas”, kaže on.
Zašto Zapad ne tretira Oktobarsku revoluciju slično nacionalsocijalizmu?
Za bivše komunističke zemlje sve je jasno: najveći razlog za nedostatak pravde za žrtve komunizma jesu počinitelji i njihov utjecaj u društvu koji je ostao dominantan.
Ali ono što iznenađuje je ravnodušnost Zapada prema žrtvama komunizma, a osobito romantiziranje revolucije i intelektualno salonsko raspravljanje o Oktobarskoj revoluciji. Ponekad to poprima takve razmjere da se govori o iskrenim željama i idealima revolucionara za stvaranjem boljeg i pravednijeg svijeta.
Nikada žrtve komunizma, iako su pogibale u najstrašnijim mučenjima i masovnim ubojstvima kao i u nacizmu, nisu dobile moralnu i svaku drugu satisfakciju. Niti u njihovim domicilnim državama gdje su ubijani u milijunima, a pogotovo niti na Zapadu. Zapad je, nažalost, više brinuo o pravima životinja, zagađivanju okoliša, govoru mržnje prema samoproglašenim stotinama često „izmišljenih“ manjina, socijalnim pravima imigranata, ali za nevino prolivenu krv milijuna žrtava komunizma – nije mario.
No, u istočnoj Europi još uvijek žive milijuni ljudi koji su živo svjedočanstvo najvećih zločina počinjenih u povijesti svijeta – zločina komunističkih sustava.Oni su sami bili ili žrtve ili svjedoci neviđenog kolektivnog nasilja. Zbog toga takvo besplodno intelektualno raspravljanje ili obilježavanje pod krinkom kritičke rapsrave o Oktobarskoj revoluciji u najmanju ruku nemoralno, iako je svakako i mnogo više od toga.
A što se tiče iskrenih ideala ‘crvenih revolucija’ moramo dodati: i fašisti i nacionalsocijalisti su snatrili o boljem i pravednijem svijetu, te obećavali mir i blagostanje nakon provedbe „njihove“ revolucije. Nisu i oni bez razloga i bez lukavosti milijune povukli su svoj tor, kao i komunisti.
A gola i jedina istina je da sve te revolucije, osobito nacizam i komunizam, su donijele u stvarnosti samo: smrt, suze, krv, grobove, palež, trulež, jauk, bijedu, te nezamislive ruševine u tijelima i dušama ljudi.
Zbog toga treba i Oktobarskoj revoluciji i Lenjinu dati mjesto koje im pripada: uz bok Hitleru i na smetlištu ljudske povijesti kao najzavodljivijoj krvoločnoj ideologiji (i praksa) u povijesti svijeta. A njene ostatke, čak i ideološke, u 21. stoljeću doslovno – prokazati i staviti u red najvećih zala u povijesti svijeta.
To, bar iz moralnih pobuda, traže milijuni žrtava Oktobarske revolucije.
https://narod.hr/kultura/festival-ljevice-u-sibeniku-je-li-moralno-obiljeziti-100-godina-oktobarske-revolucije
Guest- Guest
Re: Od Vardara pa do Triglava
mutava baštarda wrote:slidingdoorsoperator wrote:mutava baštarda wrote:
Kupovna moć u Hrvatskoj niža nego 1978. Josip Tica, profesor Zagrebačkog ekonomskog fakulteta kaže da su plaće u Hrvatskoj sve veće, a kupovna moć sve manja.
Tica je očito idiot, jer je danas popis proizvoda i usluga dostupan običnom svijetu puno veći nego 1978. godine. To je jednostavno neusporedivo.
„
Možemo reći kako se napretkom tehnologije povećavaju i potrebe suvremenog čovjeka. Današnji poslovni procesi, a također i privatni život nezamislivi su bez kompjutera, laptopa, tableta, mobitela. Sve nabrojano ne smatra se više luksuzom, već nužnim za svakodnevno funkcioniranje tako da su u odnosu na 1978. životne potrebe znatno povećane čime su proporcionalno porasli i troškovi života. I sad ako uzmemo u obzir neadekvatan rast dohotka te da životne potrebe Hrvata nisu ništa manje od potreba stanovnika zemalja G7, svakako možemo reći da je razlika u standardu naših građana u usporedbi sa standardom građana najrazvijenijih zemalja danas još veća nego što je bila prije 30-ak godina. Također sama činjenica da je dohodak dijela građana u Hrvatskoj niži u odnosu na razdoblje prije tranzicije je alarmantni poziv na hitnu promjenu ekonomske politike“
Dakle, lik zaista nije samo jugonostalgičar nego potpuni idiot.
Nema veze što su to zapravo sinonimi.
Najgore od svega je izgleda to što on uopće ne razumije kakve idiotarije prodaje prije svega samome sebi, jer drugima definitivno nije ovako retardiran u stanju ništa prodati, a pogotovo ne ovakve jugonostaligičarske idiotarije.
Guest- Guest
Re: Od Vardara pa do Triglava
Kakve veze ima asortiman sa kupovnom moci? ti to namjerno preokreces? da.. proizvoda i usluga ima vise,ali rijec je o kupovnoj moci,ne asortimanu,a danas gradjani rH sve manje i manje si mogu priustiti..Ionako se ne kupuje sve sto je ponudjeno..slidingdoorsoperator wrote:mutava baštarda wrote:
Kupovna moć u Hrvatskoj niža nego 1978. Josip Tica, profesor Zagrebačkog ekonomskog fakulteta kaže da su plaće u Hrvatskoj sve veće, a kupovna moć sve manja.
Tica je očito idiot, jer je danas popis proizvoda i usluga dostupan običnom svijetu puno veći nego 1978. godine. To je jednostavno neusporedivo.
Guest- Guest
Page 3 of 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Similar topics
» Od Vardara pa do Triglava
» Bakir 'mudri':'Od Vardara pa do Triglava sve je BOSNJOSLAVIJA i svi BOSNJACI'
» Srbija ispod Triglava: Nakon Ljubljane i gradonačelnik Maribora Srbin
» Sto se dogadja sa Darkom Pancevom?Izvrjedjao rukometase Vardara,rukomet opcenito
» Bakir 'mudri':'Od Vardara pa do Triglava sve je BOSNJOSLAVIJA i svi BOSNJACI'
» Srbija ispod Triglava: Nakon Ljubljane i gradonačelnik Maribora Srbin
» Sto se dogadja sa Darkom Pancevom?Izvrjedjao rukometase Vardara,rukomet opcenito
Page 3 of 9
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum